SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-HİBE VE FADLİHA

<< 1139 >>

DEVAM: 27. GİYİLMESİ MEKRUH OLAN BİR GİYSİYİ HEDİYE ETMEK

 

حدثنا حجاج بن منهال: حدثنا شعبة قال: أخبرني عبد الملك بن ميسرة قال: سمعت زيد بن وهب، عن علي رضي الله عنه قال: أهدى إلي النبي صلى الله عليه وسلم حلة سيراء، فلبستها، فرأيت الغضب في وجهه، فشققتها بين نسائي.

 

[-2614-] Ali r.a.'in şöyle dediği rivayet edilmiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bana çizgili ve ipekli bir elbise hediye etti. Ben de onu giyindim. Sonra yüzünde bir kızgınlık belirtisi gördüm. Bunun üzerine elbiseyi ailemin kadınları arasında paylaştırdım.

 

Tekrar: 5366, 5840

 

AÇIKLAMA:     Konu başlığındaki "mekruh olan" ifadesi ile haramlığı ve mekruhluğu kapsayan anlam kastedilmiştir.

 

Giyilmesi caiz olmayan bir elbiseyi hediye etmek caizdir. Çünkü bu elbisenin sahibi onu satarak ve kadınlar gibi, giyinmesi caiz olan birine hediye ederek üzerinde işlem yapabilir. Konu başlığından, yemek ve içmek için kullanılan altın ve gümüş kaplar gibi ne erkeklerin, ne de kadınların kullanamayacağı şeyleri hediye etmenin caiz olmadığı hükmü de çıkartılır.

 

Buhari, konu ile ilgili üç hadis zikretmiştir. Bunlardan ilki, Utarid elbiseleri hakkındaki İbn Ömer hadisidir. Bu hadis Libas "Giyecekler" bölümünde ayrıntılı olarak açıklanacaktır.

 

İkinci hadis, içinde dinen mekruh görülen bir şeyin bulunduğu eve girmenin mekruh olduğunu gösterir.

 

Mühelleb ve diğer bazı alimler şöyle demişlerdir: Hz. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem kendisi için hoş görmediği dünya nimetlerinden faydalanmayı kızı için de hoş görmemiştir. Yoksa bu hadis kapı örtüsünün haram olduğunu göstermez. Bu, Hz. Fatıma kendisinden bir hizmetçi istediğinde ona "Sana bundan daha hayırlı bir şeyi göstereyim mi?" buyurarak uyuyacağı zaman zikretmeyi öğretmesi gibidir.

 

Üçüncü hadis ise (Hz. Nebi'in hediye ettiği) elbise hakkında Ali'nin rivayet ettiği hadistir. Bu hadisteki "Onu ailemin kadınları arasında paylaştırdım" ifadesi Libas "Giyecekler" bölümünde açıklanacaktır. (bkz.5840. hadis)